Abolfazlmirzapour75 1249 روز پیش
بازدید 4565 بدون دیدگاه

نقاشی دنیای ناشناخته

نقاشی کردن راهی برای تجسم خیال و به تصویر کشیدن رویاهاست و اینگونه احساسات و حالات درونی کودک نمایان خواهد شد با اینکه اکثرا والدین نقاشی کودکان خود را به چشم خط خطی نگاه می کنند و اهمیت زیادی به آن نمی دهند اغلب روانشناسان اکثرا حالات روانی و مشکلات کودکان را از روی همین نقاشی ها می فهمند. نقاشی یک هنر است که می تواند به صورت یک استعداد در کودک وجود داشته باشد که فواید زیادی برای آنها دارد نقاشی برای کودکان می تواند نقش محرکی را داشته باشد که برای موفقیت در جنبه های مختلف زندگی به آن نیاز دارد .زمانی که کودک شما در حال نقاشی کشیدن است شاید هرگز ندانید و به آن فکر هم نکنید که کودک در حال تقویت بخش هایی از بدن و قسمتی از توانایی های خود است .
نقاشی کردن کودک با همان خط خطی کردن شروع می شود و بسته به توانایی کودک تا سن دو سالگی کودکان می توانند با مداد یا مداد شمعی وحتی گچ خطوطی صاف و منحنی را رسم کنند .بهترین وسیله برای نقاشی کودک پاستل یا مداد شمعی است زیرا علاوه برای اینکه دست کودک را کمتر خسته می کند خطرات ناشی از برخورد نوک مداد به چشم کودک را هم به همراه ندارد .
باید به این نکته توجه داشت از آنجایی که کودک در سن زیر چهار سالگی دست خود را از بازو تکان می دهد و توانایی این را ندارد که دستش را از مچ حرکت دهد لذا کاغذ آ4 و دفترهای نقاشی برای او کوچک است و سبب خستگی زود رس و از بین رفتن تمایل او برای نقاشی کشیدن می شود .
همه ی کودکان مداد رنگی ،آب رنگ و رنگ انگشتی را دوست دارند و به آنها واکنش نشان می دهند ولی به مرور زمان میل آنها نسبت به این ابزار ها کمتر می شود به همین منظور بهتر است که تمامی وسایل نقاشی را از ابتدا در دسترس آنها نگذارید و متناسب با سن کودک امکانات لازم را برای او فراهم کنید بعد از اتمام نقاشی کودک خود را تشویق کنید و از او بخواهید که نقاشی خودش را برای شما توضیح دهد و کاری کنید که کودک حس کند چه کار ارزشمندی انجام داده است .
نقاشی کودک سراسر احساس و برگرفته از تخیلات و رویا پردازی اوست و رنگ های استفاده شده، فاصله ی اجزای نقاشی و حتی فشار دست کودک قابل تامل است و باید به آنها دقت کرد و در پروش فکری کودک اقدامات لازم را انجام داد.کودکانی که نقاشی می کنند و یا دوره های آموزشی نقاشی را می گذرانند یاد می گیرند چطور باذهنی باز فکر کرده و از خلاقیت خود چگونه بهره بگیرند آنها می آموزند چطور خود را از طریق هنر ابراز نمایند آنها می آموزند که در مواقع حیاتی چگونه فکر خود را پرورش داده و تصمیمات مهم اتخاذ کنند .
فواید نقاشی کردن برای کودکان
1. یکی از فواید نقاشی افزایش مهارتهای دست کودک و تقویت عضلات اوست و با توجه به رشد کودک و افزایش سن او مهارت های اورا در رنگ آمیزی هم بالاتر می برد.
2.آن همه رنگی که در اختیار کودک قرار دارد می تواند لحظات مفرحی را برای او رقم بزند و از نقاشی کشیدن لذت ببرد، همچنین هنگامی که دیگران به کاری که او انجام داده واکنش مثبت نشان می دهند خوشحالی او دو چندان می شود.
3. نقاشی یک هنر و توانایی است که کودک می تواند به آن افتخار کند و از آنجایی که نحوه نقاشی کردن هر کسی کاملا منحصر به فرد است می تواند به کودک عزت نفس ببخشد و او را برای رسیدن به اهداف بزرگتر تشویق کند.
4.هماهنگی میان چشم و مغز و دست کودک و افزایش ارتباط میان این سه عضو با نقاشی کشیدن بالا می رود.
5.هر دو نیم کره چپ و راست مغز کودک با نقاشی کردن فعال شده و نیم کره راست که مختص فعالیت های احساسی و نیم کره چپ که فعالیت های منطقی کودک را در بر می گیرد با هم فعال شده و این امر سبب رشد و بهبود عملکرد مغز می شود.
6.با نقاشی درک هنری کودکان بالا می رود و این درک تا پایان عمر با آنها می ماند و در مواقع حیاتی می توانند خلاقیت های لازم را از خود بروز دهند و بستر امنی برای رهایی از اضطراب برای آنها باشد.
7.فرصت آموزشی که برای کودک وجود دارد بسیار وسیع و غیر قابل انکار است.آموزش رنگ ها و اشکال هندسی و خط ها از موارد آموزشی پر کاربرد در این زمینه است.
8.نقاشی کشیدن یکی از بهترین راه ها برای ابراز حالات درونی مانند عصبانیت، خوشحالی ، ناراحتی و حتی نا امیدی در کودکان است و برای کودکانی که دچار احساسات متناقضند می تواند نقش درمانی داشته باشد.
9.آموزش کودک برای ورود به عرصه یادگیری و مدرسه و نحوه درست گرفتن مداد در دست از دیگر مزیت های نقاشی برای کودک است.
بهترین سن آموزش نقاشی برای کودکان
بهترین سن برای شروع آموزش به کودکان پایان 4 سالگی است البته این موضوع برای همه یکسان نیست به این شکل که برخی با وجود آموزش دیدن قدرت پذیرش در آنها شکل نمی کیرد و برخی نیز در سن سه سالگی امکان آموزش درونشان شکل می گیرد که این امر بیشتر در دختر بچه ها به چشم می خورد. آموزش نقاشی باید به روش های غیر مستقیم باشد زیرا نقاشی تنها زبانی است که می توان با آن تمام ناگفته ها را بیان نمود.
کودک از کمترین اطلاعات علمی برخوردار است به همین منظور بسیاری از باورهایشان ساخته و پرداخته ذهن و خیال اوست و اکثر این تخیلات برای ما قابل رویت نیست پس اولین گام برای آموزش کودک باور دنیای خیالی آنهاست، باید باورهای آنها را شنید و به دنیای فرضی آنها رسید.
بهترین ابزار نقاشی برای کودکان
با توجه به گروه سنی کودک و شناخت علایق و تمایلات کودک بهتر است وسیله ای متناسب با روحیات او تهیه شود و بعد در اختیار کودک قرار بگیرد. کودکان بیشتر از هر چیز جذب رنگ های غلیظ می شوند، آنها تمایلی به ترکیب کردن رنگ ها ندارند و تنها می توانند سطح سفید کاغذ را با غلظت بالای رنگ بپوشانند. پاستل که دارای نوک پهن می باشد به علت جرمی که دارد می تواند به آسانی در نقاشی بافت ایجاد کند و کودک نیازی ندارد که دست خود را بر روی کاغذ فشار دهد همچنین گواش و مداد شمعی هم می توانند گزینه های مناسبی باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که برای استفاده از گواش باید رده سنی کودک در نظر گرفته شود و از گواشی استفاده کرد که نیازی به ترکیب آن با آب نباشد و از مداد شمعی استفاده کرد که در صورتی که کودک آن را در دهانش گذاشت خطری سلامتی او را تهدید نکند.
نحوه پیشرفت نقاشی در کودکان
در یک سالگی کودک مداد را در دست می گیرد ولی نمی تواند به راحتی بروی کاغذ بکشد و تنها ضربه می زند و کاغذ را پاره می کند. در دو سالگی خط ها زاویه دار و منحنی می شود.
در سه سالگی علاوه بر خط کشیدن کودک تمایل دارد احساسات درونی خود را نیز بروز بدهد و بیشتر سعی دارد خط های عمودی را رسم کند . در اواخر سه سالگی شروع به کشیدن خورشید و خانه می کند و در 4سالگی خط کشیدن های او برای بزرگترها معنا دار می شود و در 5 و6 سالگی بهتر نقاشی می کنند و امکان یادگیری کودک برای نوشتن الفبا هم وجود دارد.
موضوع های نقاشی کودکان
کشیدن آدمک توسط کودک معانی مختلفی دارد مثلا کشیدن آدمک کوچک در گوشه کاغذ نشانه خجالتی بودن و کشیدن آدمک بزرگ نشانه اختلالات عاطفی در کودک است و نبود دست پا در آدمک رسم شده نمایانگر بی اهمیت بودن کودک به خودش است.
خانه نماد گرمای یک خانواده و سرپناهی است که کودک می تواند به آن علاقه مند بوده و یا از آن متنفر باشد لذا اگر کودکی خانه ای زیبا با گل و درخت کشید نشانه علاقه مندی و سرزندگی اوست ولی اگر خانه را بدون در ورودی کشید نشانه خجالتی بودن کودک است و اینکه وابسطگی بیش از حدی به مادر خود دارد که این امر در سنین بالاتر به صورت شرم و حیا و خود کوچک بینی در او بروز پیدا می کند.
در سنین کمتر از شش سالگی کودکان درخت ها را با تنه بلند می کشند اما بعد از این سن کشیدن درخت های بلند نشانه عقب افتادگی یا بیماری عصبی است و کشیدن درخت کوتاه و صاف نشانگر جاه طلبی و بلند پروازی در کودکان است و هنگامی که کودک شاخه های درخت را به هر سو می کشد نمایانگر کودکی فهیم و سازگار است.
خورشید در نقاشی کودکان نشانه گرمی قدرت و در انتها پدر است و نحوه کشیدن خورشید توسط کودک می تواند روابط او با پدرش را نشان دهد. اتوموبیل وسیله مورد علاقه اکثر بچه هاست که در نقاشی آنها به وضوح پیدا می شود، اتوموبیل در نقاشی نشان از رابطه خوب کودک با محیط بیرون از خانواده است. کودکی که حیوانات درنده می کشد نشانه تند خویی و یا عدم مهر و محبت درون خانواده است.
خط ها به صورت ضخیم، نازک، خط به همراه نقطه ، خطهای عمودی، افقی و یا به شکل مارپیچ هستند که با دقت به این خطوط می توان به شادی، عصبانیت و اعتماد به نفس کودک پی برد. خط خطی کردن در نقاشی نشانه دلهره و اضطراب و داشتن مشکلات عاطفی در کودک است و کودک پرخواشگر هم بیشتر خط های مارپیچ می کشد و کشیدن خطوطی پررنگ با نیروی بیش از حد کاری است که کودکان کم توان بیشتر انجام می دهند.
بهتر است به تمامی نکاتی که در نقاشی کودک شما نهفته است دقت داشته باشید و آنرا دست کم نگیرید به این دلیل که می توانید به خوبی کودک خود را بشناشید و با او همزادپنداری کنید و بستر مناسبی برای تقویت استعداد های او فراهم نمایید و خلل و ناراحتی هایش را مرتفع گردانید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.